“Zoals veel andere studenten wist ik na mijn studie nog niet precies welke kant ik op wilde. Wat is de juiste keuze? Ik vond mijn studie goed te doen, maar ik zocht een baan waarbij ik minder met theorie bezig was en meer met de praktijk. Dus liever zoals ze bij Fincade altijd zeggen: “met je poten in de klei staan”.
Ik had altijd het gevoel dat ik moest kiezen tussen twee uitersten: Een groot bedrijf met veel kennis en ontwikkelingsmogelijkheden, maar met misschien minder vrijheid en persoonlijk contact. Of juist een kleine en jonge organisatie waarbij de lijntjes kort zijn, je veel vrijheid en lol met collega’s hebt, maar waar wellicht de vakkennis minder is en veel werkzaamheden nieuw zijn.
Eigenlijk zou een combinatie hiervan ideaal zijn, dacht ik. Een professionele organisatie die achter haar filosofie staat, erg veel kennis in huis heeft en zich focust op ontwikkeling, maar ook korte lijntjes heeft en waar je lol kan hebben op het kantoor! En met Fincade heb ik zo’n organisatie getroffen.
Voor ik bij Fincade terecht kwam heb ik op veel plekken gesolliciteerd, ook om daar ervaring in op te doen. Dat raad ik iedereen aan om te doen! Communicatie is volgens mij één van de belangrijkste vaardigheden, in welk beroep dan ook. Door te gaan solliciteren leer je dit zeker!
Tijdens het sollicitatieproces hoop je als sollicitant in ongeveer twee gesprekken een goed beeld van de organisatie te krijgen. Andersom geldt dit ook: de organisatie neemt op basis van die twee gesprekken toch een gok om iemand uiteindelijk een contract aan te bieden.
Na mijn eerste maanden bij Fincade ben ik zeker blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Je wordt in het diepe gegooid, maar ze laten je zeker niet verdrinken! Ik wilde vooral veel kennis in de praktijk opdoen en daarna evalueren om het de volgende keer beter te doen. Wanneer je bij Fincade aan de slag gaat leer je in een korte tijd heel veel, als je daar tenminste voor open staat.
Wat ik in mijn eerste maanden vooral heb geleerd zijn de communicatieve vaardigheden. Het is natuurlijk logisch dat je deze vaardigheden als accountmanager leert, maar ik ben van mening dat ze voor elke functie hartstikke belangrijk zijn. Daarom leren alle professionals die bij Fincade in dienst komen deze vaardigheden te verbeteren door middel van verschillende trainingen. In deze trainingen staan vragen centraal zoals: Hoe ga je met mensen om? Hoe luister je goed? Hoe laat je zien dat je mensen begrijpt? Hoe denk je mee met de klant? Hoe kom je over?
Ik heb ook veel geleerd over het praktische bedrijfsleven zelf. Op dit moment is een groot deel van mijn functie koude acquisitie, hierbij leer je snel hoe het eraan toegaat. Door je af te vragen: Wat bieden wij nou als Fincade voor meerwaarde? En waar is de vraag naar vanuit de klant? In contact komen met managers van allerlei verschillende branches en samen naar oplossing zoeken voor problemen, dat is de kern. Ook leert Fincade je bijvoorbeeld om een manier te zoeken waarop je tijdrovende taken beter of sneller uit kan voeren doormiddel van coaching en begeleiding.
Fincade is een bedrijf met een duidelijke filosofie: de nadruk ligt op de ontwikkeling van mensen en het bieden van kwaliteit aan opdrachtgevers. Als je als accountmanager echt achter de filosofie staat van het bedrijf, dan gaat het verkopen nog net niet vanzelf!
Auteur: Gerko Wijnsma