Terug naar blogoverzicht

Een werkdag uit het leven op de debiteurenadministratie: Martijn de Groot

In ‘een werkdag uit het leven van…’ krijg je een uniek inkijkje in de afwisselende werkdagen van onze collega’s. Deze keer vertelt Martijn de Groot over zijn werkdag op de debiteurenafdeling van Sonos.

Mijn naam is Martijn en momenteel ben ik werkzaam op de debiteurenafdeling van de Amerikaanse speakerfabrikant Sonos. Zij hebben de hulp van Fincade ingeschakeld, omdat er extra mensen nodig zijn om de overgang naar een nieuw ERP-systeem in goede banen te leiden. Een heel interessant en leerzaam traject! 

Vanaf dag één onderdeel van een hecht team

In verband met corona werken wij nog volledig vanuit huis. We starten de ochtend met een teammeeting via Zoom. Teamleden hebben dan de mogelijkheid om bijzonderheden te bespreken en even een praatje te maken met elkaar. Het is sowieso erg laagdrempelig om binnen het bedrijf met collega’s te chatten of videobellen. Hierdoor is er, ondanks het thuiswerken, een sterk teamgevoel. Ik heb mij vanaf dag één al onderdeel gevoeld van het team. Een aantal weken geleden heeft Sonos zelfs kaarten voor het debiteurenteam geregeld voor een Champions League wedstrijd van Liverpool!

Debiteurenproces opzetten; toegevoegde waarde voor de opdrachtgever

Na de meeting ga ik het debiteurenoverzicht van de direct-to-consumer kanalen in Europa bijwerken. Hiervoor maak ik onder andere inzichtelijk welke facturen over de betaaltermijn heen zijn. Dit communiceer ik vervolgens met het salesteam. Ik heb de verantwoordelijkheid gekregen om het debiteurenproces voor particuliere klanten op te zetten. Hierdoor zorg ik in samenwerking met het salesteam dat klanten worden benaderd om alsnog te betalen. Om dit proces verder te verbeteren heb ik om elf uur een belafspraak met de accountmanager van een incassobureau. In dit gesprek regelen we de laatste praktische zaken zodat zij mee kunnen helpen om meer klanten tot betaling over te laten gaan. Het voelt erg goed om iets blijvends achter te laten bij de opdrachtgever.

Flexibele werkdag

Tijdens de pauze ga ik een rondje hardlopen en lunchen. Aangezien ik om half acht ´s avonds een afspraak met mijn Amerikaanse manager heb ingepland, compenseer ik deze tijd door in de middag wat langer pauze te houden. Na de pauze besteed ik een uurtje aan het ondersteunen van mijn collega’s door een deel van de geretourneerde orders te boeken. Hierdoor zorg ik dat mijn collega’s meer tijd hebben om voorbereidingen te kunnen treffen voor de overgang naar het nieuwe ERP-systeem.  

Veel communicatie met Amerika

Ik besteed ongeveer de helft van mijn werktijd aan het ondersteunen van het Amerikaanse debiteurenteam. Daarom verleg ik mijn focus naar het onderzoeken van achterstanden bij een aantal Amerikaanse klanten. De meeste zaken bespreek ik met directe collega´s, maar toen ik laatst veel progressie had geboekt, plande een hogere manager een aantal afspraken met mij in. Hierdoor leerde ik veel over hoe het hogere management naar deze zaken kijkt. 

Om vijf uur klap ik mijn laptop dicht voor wat vrije tijd en avondeten. Om half acht log ik weer in om even te kunnen sparren met mijn Amerikaanse manager in een videomeeting. In dit gesprek hakken we een aantal belangrijke knopen door waardoor ik morgen weer verder kan met mijn werkzaamheden. Om acht uur eindigt de meeting en log ik uit met een voldaan gevoel.

Ook werken in finance?

Wil jij ook werken voor leuke organisaties waarbij geen dag hetzelfde is? Solliciteer dan nu voor ons traineeship finance en wie weet start jij volgende maand aan jouw finance carrière!

Heb je nog vragen?
Stel ze direct aan Marco de Ruiter

Lijkt het jou ook gaaf om bij Fincade te werken?

Soortgelijke blogs